Un dia a la setmana, els nens i nenes de P1 fan, com a activitat de matí, el Projecte Artistes.
Es tracta d'un projecte que vam iniciar el curs passat a la Llar i que té com a objectiu que els infants experimentin i gaudeixin del llenguatge plàstic a través de la manipulació de diferents tipus de materials, la iniciació en diferents tècniques bàsiques i la descoberta del plaer de crear i transformar amb les seves accions.
Cada trimestre el dediquem a una tendència o moviment diferent. Aquest primer l'hem dedicat a l' ART GESTUAL I DEL COS (art primitiu).
1.Mural vertical estampat amb elements naturals.


Els caragols utilitzen elements de la natura (branques de diferents tipus d'arbres i arbustos) com a eines per a realitzar un mural de gran format, tot experimentant el gest gràfic ampli en grans superfícies i en posició vertical.


Les tortugues deixen anar la seva creativitat sobre el paper d'embalar.
Els colors utilitzats fan referència a colors provinents de la natura o dels animals, que eren els que s'utilitzaven en l'art primitiu:
blanc de la cendra, vermell de la sang, marró de la terra i verd de la clorofil·la de les plantes.




2. Quadre de paper secant amb volum.
Amb aquesta activitat, els infants creen formes volumètriques amb un material modelable a partir de l'experimentació gestual amb les dues mans.
Primerament, els infants manipulen, arruguen i esquincen el paper, coordinant l'acció de les dues mans i experimentant les sensacions que els produeix aquest nou material. Mentrestant, l'educadora redueix a trossos més petits els bocins que van esquinçant els infants.
A continuació, els caragolets i les tortugues, agafen tires de paper mullat i les van col·locant lliurement sobre una base de cartró. Tot sobreposant capes de tires arrugades, aconsegueixen donar volum a la seva creació. Amb aquesta activitat descobreixen les característiques del paper mullat i experimenten noves sensacions.
En la sessió següent, un cop el paper ja està ben eixut i enganxat, els ànecs donen un toc de color a la seva obra aprenent a utilitzar una nova eina per a pintar, les esponges, tot seguint les pautes d'ús establertes per l'educadora.
Amb aquesta activitat, els infants també s'adonen de la transformació que produeix el color en els objectes.




Amb l'ajuda dels nens, hem preparat una massa amb farina, aigua, sal i oli; la pasta de sal, que serà la base de la seva obra. Els peixets i els ànecs experimenten les sensacions de plaer o desplaer que els produeix la textura, consistència i les diferents propietats d'aquest nou material...



4.Tapís amb material reciclat i estampació de mans sobre un mural.
A partir d'un material de reciclatge com la malla reixada, hem descobert un tipus nou de cartró amb unes propietats diferents, com l'elasticitat. Els infants l'estiren i observen unes figures geomètriques curioses, els rombes; el deixen i recupera la seva forma original. La presència de forats, els permet introduir-hi els dits i les mans... Tot un món de noves sensacions!
Aquest cop utilitzem un instrument nou per a donar color, el rodet, que hem d'utilitzar de manera diferent a l'esponja. Sucant el rodet a les safates de pintura els infants treballen la coordinació ócul-manual i la precisió en els seus moviments. Per estampar la pintura, en lloc de donar copets, han d'agafar el rodet pel mànec i fer uns movimements determinats amb el braç per a que aquest es desplaci sobre la xarxa.
En la següent sessió, utilitzem aquesta base tacada per estampar-la amb les mans, amb colors diferents. Apliquem la pintura sobre les mans dels nens amb un pinzell, permetent que experimentin les diferents sensacions que els produeix la seva textura cremosa i humida, i també la seva reacció segons els diferents colors aplicats (negre, blanc, vermell, verd i groc).


Amb aquesta activitat, els infants descobreixen la relació entre el gest i el traç, explorant gestualment l'espai i deixant empremtes i grafismes sobre el paper continu de suport horitzontal, al mateix temps que omplen la seva superfície tot controlant l'espai del paper.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.